walkaboutmonkeys.reismee.nl

Van KL naar Bali naar KL naar Hongkong

Bali, Indonesië

Na de aankomst op het eiland van de goden laten we ons direct vanaf het vliegveld helemaal naar de andere kant van het eiland brengen. Onderweg kijken we onze ogen uit. Er is zoveel te zien - bontgroen gekleurde rijstvelden en terrassen omgeven door hoge zwaaiende palmbomen - donkere, grijze vulkanische bergtoppen in de mist - kleine oorspronkelijke dorpjes met bevolking in sarong, de vrouwen dragen grote manden met etenswaren op het hoofd - tientallen tempeltjes opgetrokken uit rode baksteen en met zwierige ornamenten van antraciet lava-cement - huizen in balinese stijl met schuine daken, afgewerkt met tropisch hardhout en altijd versierd met verfijnd houtsnijwerk - overal liggen de bakjes vervaardigd van bananenblad gevuld met offertjes om de goden gunstig te stemmen - in de idyllisch gelegen baaien varen honderden kleine witte prauwen met bamboe drijvers aan weerszijden en hun kleurige zeilen omhoog.

Amed

Amed ligt aan de oostkant van Bali en het is er heerlijk rustig. Blijkbaar is het in dit seizoen normaal gezien wel wat drukker met vnl japanse toeristen, maar die hebben met de recente aardbeving en gevolgen aldaar wel iets anders aan hun hoofd dan vakantie vieren in Amed. Direct vanaf het strand kan er gesnorkeld worden en het blijkt het mooiste en meest intacte koraal dat wij (tot nu toe) op onze reis hebben gezien. Het strand is diepzwart vanwege de vulkanische bodem en dat is toch wel even wennen.

Ubud

Na Amed begeven we ons naar Ubud, het kunstenaarsdorp. Ubud ligt midden tussen de prachtige rijstvelden, maar is van idyllisch dorp intussen uitgegroeid tot een drukke toeristenenclave. Wel een heerlijk gemoedelijke sfeer, maar het neigt toch een beetje naar volendam op Bali (naar mijn persoonlijke smaak). Toch ontzettend genoten van onze tijd hier en juist dankzij het ontwikkelde toerisme...alles bij de hand. Bijzonder grappig was ook wel dat Marjolein besprongen werd door een horde apen in het monkey forest, omdat de hongerige aapjes haar felgekleurde paraplu voor een goedgevulde fruitmand aanzagen...

Legian

Onze laatste paar dagen op Bali brachten we door in Legian net ten noorden van Kuta. Hier treffen we een heel ander Bali aan. Het plaatsje wordt overlopen door toeristen uit Australië. Blijkbaar is de westkust van Bali voor hun wat voor nederlanders de Costa Brava is. Het mag de pret niet drukken. Het strand hier is goudkleurig (tussen het afval door), de surf is geweldig en het leven is goed. Onze twee weken Bali zitten er helaas veel te snel al weer op.

Back in KL

We zijn weer terug in Kuala Lumpur. Ditmaal om een visum voor China te regelen bij de plaatselijke ambassade. Nee, de plannen voor werk in China zijn nog niet concreet. Nog steeds moeten er een aantal formaliteiten worden afgehandeld, maar het lijkt ons niet verkeerd om in afwachting daarvan alvast in chinese sferen te komen.

Hier in KL komen we ook Ed en Shu weer tegen. Ed is een oud collega die met zijn vriendin Shu op reis is in Z-O Azië. Aan het begin van onze reis kwamen we ze al tegen in Thailand. Nu zijn ze hier om.....een visum voor china te regelen..... Zoveel toeval moet gevierd worden en als we allemaal ons visum op zak hebben trakteren ze ons op een heerlijke dimsum lunch.

Die twee komen we later zeker nog wel tegen.

Hong Kong

Als voorproefje op China bezoeken we eerst Hong Kong, wat technisch gezien natuurlijk ook China is (maar alleen technisch). Hong Kong vinden we in één woord 'geweldig'. Wat een stad is dit! Ik ben overweldigd door de aanblik van de skyline en het drukke, maar toch zo ordentelijke straatbeeld. Het is onmiskenbaar Azië......maar toch ook weer niet. Het is ontelbare wolkenkrabbers, neonreclames, Ferrari's en Bentleys in de straten, mega shoppingmalls met flagshipstores van louis vuitton, prada, chanel, versace, etc. 1001 restaurants met aanbod van keukens uit alle hoeken van de wereld, een superefficiënt metrosysteem met een uitgebreid ondergronds stratenstelsel, het langste aaneengesloten roltrappentraject ter wereld (800m), trottoirs zonder gaten (een unicum in Z-O Azië ;-)), de gezellige wijk Soho en grote markten. Het reusachtige gebouw waar wij verblijven herbergt maar liefst 80 guesthouses wat weer zorgt voor lange wachtrijen bij de lift. Op straat krioelen alle nationaliteiten door elkaar heen. Zoveel bedrijvigheid....Ik ben echt onder de indruk van Hong Kong. Ik zou er zo kunnen wonen....

Randy

PS: Voor alle facebookers. Onze reis gaat vanaf morgen naar China en voorlopig is facebook daar nog steeds geblokkeerd. Zodoende kunnen wij geen aankondiging van nieuwe verhalen op facebook plaatsen. Wil je toch op de hoogte blijven dan zal je af en toe op de site moeten kijken of er nieuws is. Of je kan op deze site op de aangegeven plek je mailadres achterlaten. Telkens als wij een nieuw verhaal plaatsen (en alleen dan) ontvang je van ons een bericht.

Rogier V.

He Randy, wat verrijkt dit je leven hé?? Ben zelf ook onlangs in Hong Kong geweest en ik moet zeggen dat mijn vriendin en ik ook super gecharmeerd waren van deze stad...vooral lekker eten!!!
;-))

debby

Wat klinkt alles geweldig. Ik ben zelf ook in Bali geweest en ik vond de kleuren en geuren ook geweldig. Heb al van meer mensen gehoord dat Hong Kong overweldigend is, dus staat nog op mijn verlanglijstje. Hier is verder alles oke.. Allebei druk aan het werk. Afgelopen weekend was het prachtig weer en hebben we lekker de tuin geopend:-) Lekker aan de proseco en de barbecue. Erg gezellig. Menno is alleen weer door zijn rug gegaan dus mist zijn zusje wel als adviserend orgaan:-) Dus broer maar gebeld. Helaas helpte het advies op afstand niet. Hij had erg veel pijn dus ben uiteindelijk maar met hem naar EHBO post gegaan. Foto's gemaakt en gelukkig was hierop niets bijzonders te zien. Pijnstlllers, spierverslappers en een paar borrels verder ging het een stuk beter:-). Even afwachten hoe het verder gaat.. Verder hebben we nog geen zomer vakantie plannen, maar we houden jullie op de hoogte. Dikke kus voor jullie beide

Jacq.

Tjonge, wat veel verschillende indrukken doen jullie op zeg! Het klinkt echt fantastisch! Zo te horen zijn jullie voorlopig nog niet uitgereisd...geniet er van (overbodig te zeggen eigenlijk) en wij genieten hier in Nederland van het lekkere weer! Bijna Koninginnedag en dus tijd om lekker vroeg op te staan (04.00 uur?) om een plaatsje te reserveren voor de verkoop!!Hebben jullie wel een oranje kledingstuk mee om het ook daar een beetje mee te vieren?

Ella Rijkers

tja,Bali, prachtig, vooral aan de rustige kant, bij Lovina bv.

wij, Tabe en ik, hebben er zes weken rondgereisd, uiteraard met een chauffeur (vanwege het rijgedrag van de brommers en scooters, die reden van links naar rechts, er moest flink getoeterd worden)

wat het meest bijgebleven is: altijd die rook van de offertjes en 's avonds grijze dampen en geuren van geroosterde ajam en babi!

nooit meer naar Azie! zei Tabe

dus Ella moet het nu doen met jullie avonturen!

en ik moet nodig eens naar Hongkong......

a "hug" van ons beiden.

hi majolein
how are you?my name is son from ninh binh viet nam. Iwrote to you on facebook but i did not recieve your reply so i am writing here to ask you to help me.I would like to get a list for my website on tripadvisor, but it took me too long time to do it,so please help me list my bz on thing to do in ninh binh.my business tamcocsonhanoitour my website tamcocsonhanoitour.net. my adress tam,coc,ninh hai,hoa lu nonh binh tel+841685306442.please pelp me soon if it is possible.
thank you very much and best regards

son

sorry mistake. ninh binh not nonh binh