walkaboutmonkeys.reismee.nl

Van Langkawi naar Kuala Lumpur

Langkawi Ik begin zo langzamerhand echte zeebenen te krijgen en met mijn broek opgerold tot boven de knieen en mijn mega koffer boven het hoofd stap ik in het bootje... We zetten onze koers verder naar Maleisië en we vertrekken met de boot van Koh Lipe naar Langkawi.

Mijn eerste indrukken van Maleisie zijn die van vriendelijke mensen, gemoedelijke sfeer en de prachtige natuur. Maar ook de hoofddoekjes en moskeëen in dit overwegend islamitische land bepalen voor een groot deel het straatbeeld.

Familie Aangekomen op Langkawi is er even een spannend moment, want we worden opgehaald door mijn oom Cees en tante Nelleke, familie die ik in geen jaren meer heb gezien of gesproken. Zij wonen sinds 4 jaar op Langkawi en hebben voor die tijd al heel wat in o.a. Azië afgereisd.

Bij aankomst begin ik te twijfelen...zal ik ze wel herkennen??? Ik loop wat rond en zie in de verte op een terrasje een ouder stel zitten. Voorzichtig loop ik erheen en bekijk ze van een afstand..hmmm, nee, te oud..en dan na een paar minuten komen ze aanlopen. Ik herken ze direct. Oom Cees die onmiskenbaar een echte Nieuwpoort is en tante Nelleke die niks is veranderd, geweldig!

We zijn 2 dagen bij ze gebleven op Langkawi waar ze hun prachtige huisje voor ons hebben opengesteld met een geweldig zwembad en een lekkere lounge plek buiten met vrij uitzicht op de natuur. We hebben zalig met ze gegeten in leuke restaurantjes en daarna tot in de late avond uurtjes zitten kletsen en borrelen in de tuin.. Ik voelde me erg welkom en we hebben genoten van de tijd dat we daar waren. Lieve Cees en Nelleke, dank voor jullie gastvrijheid!!

Marjolein

Pulau Penang Na Langkawi staat het volgende eiland in Maleisië op de kaart. Penang is echter wel van een totaal andere orde. We blijven niet lang op Penang en komen daarom niet verder dan de hoofdstad van het eiland met de welluidende maleisische naam 'Georgetown'. Georgetown staat vol met superhoge woon- en kantoortorens en op een enkele uitzondering na zijn ze allemaal wit. Dat geeft wel een bijzondere aanblik als je vanaf zee de skyline ziet opdoemen. Bijna de helft van de bevolking hier is van chinese afkomst en dat is te merken aan het straatbeeld. We maken de Georgetown experience helemaal compleet door in 'Chinatown' te verblijven. Een deel van deze wijk is overigens nog niet zo lang geleden op de Unesco werelderfgoedlijst geplaatst. Daarnaast is er hier ook nog een 'Little India' wijk en dat is leuk, aangezien we die 'sfeer' nog niet op onze reis waren tegengekomen.

Pulau Pangkor Zoals gezegd blijven we niet lang op Penang rondhangen en de reis gaat verder naar het volgende eiland. Pulau Pangkor is klein, oorspronkelijk en niet al te ver van de hoofdstad Kuala Lumpur. En dat hebben we geweten. Wisten wij veel, maar het blijkt dat we hier aankomen midden in een 'schoolholiday'. Dit betekent dat half Kuala Lumpur en omstreken vakantie viert op Pangkor. Het is behoorlijk druk op de stranden en het kostte dan ook enige moeite om een plekje in een guesthouse te bemachtigen.

Het zeewater bij het strand zag zwart van de mensen. Letterlijk zwart, want aangezien Maleisië een islamitisch land is gaat men geheel gekleed te water in bij voorkeur zwarte kleding. Van top tot teen bedekte vrouwen (incl. hoofddoek) zoeken in grote groepen tegelijk afkoeling in het zilte nat. Mannen en kinderen dragen minimaal een lange zwembroek en t-shirt wat volgens mij meer te maken heeft met de brandende zon dan met religieuze devotie. Urenlang spelen en dobberen de grote families in het water om daarna, de kleding nog hevig nadruipend, met z'n allen tegelijk in een lange optocht de guesthouses weer op te zoeken. Zonnebaden of gewoon op een kleedje op het zand liggen daar doet men niet aan.

Internet muizenissen Rafiq, het jonge hulpje van de eigenaar van ons guesthouse is van indiase afkomst. Behalve aan zijn uiterlijk is dit ook duidelijk te horen aan zijn tongval met die typische klemtonen. Af en toe maakt zijn hoofd zijwaartse bewegingen tijdens het spreken. 'This is our very best room Sir and it is airconditioned, because we have airconditioning in our guesthouse èèèèverywhere' zegt hij met gepaste trots als hij ons onze kamer toont. Op mijn vraag of het guesthouse ook wifi biedt, antwoordt hij 'Certainly Sir, and also here the signal in this room is vèèèry strong. And I tell you, the wifi is free!'. Zijn glimlach met grote witte tanden, fel contrasterend met zijn donkere gelaat, is de meest verblindende die ik ooit zag.

Als ik later de wifi op onze kamer probeer blijkt er geen signaal te zijn. Met de Ipad in de hand over het guesthouseterrein op zoek naar verbinding levert ook niks op. 'Oh yes, sorry Sir, today no wifi.....problem.', glimlacht Rafiq alsof daarmee alles uitgelegd is. 'But you can use our computer in the lobby with fixed internet connection. Just minimal charge.'. Aangezien ik een aantal dringende zaken moeten regelen besluit ik om op zijn ruimhartige aanbod in te gaan. Eenmaal achter de hotelcomputer lukt het me niet om verbinding met internet te maken. 'Rafiq, the internet is not working?'vraag ik. 'No Sir', zegt Rafiq met een uitdrukkingsloos gezicht. Zijn hoofd gaat heen en weer. 'So, no internet possible?' probeer ik nog eens. 'No Sir', zegt Rafiq zonder één spier in zijn gezicht te vertrekken. ....Verslagen druip ik af.

Kuala Lumpur Kuala Lumpur, of KL in de volksmond, is groot, modern en druk. Hi-tech wolkenkrabbers met imposante weerspiegelende gevels, superdeluxe shoppingmalls, monorail en natuurlijk de karakteristieke 'Petronas Twin Towers' die als wereldberoemde landmark bijna vanaf elke plek in stad zichtbaar zijn. Maar KL is ook arabische architectuur die vooral tot uitdrukking komt in de moskeëen en overheidsgebouwen. KL is indiase tempeltjes en, onvermijdelijk voor z-o aziatische metropolen, een groot en levendig chinatown. Bovendien is KL een zeer groene stad met grote parken en boomrijke lanen.

Op onze eerste dag hier hebben we ons uitstekend vermaakt. We raakten verwaald in de wirwar van straatjes in chinatown, waar we ook de beroemde 'Petaling nightmarket' bezoeken. 's Avonds zitten we heerlijk aan de grote bieren op een terras om de hectische toeristische folklore aan ons voorbij te zien trekken. Aaah....stadse geneugten....

Randy

Reacties

Reacties

menno nieuwpoort

Hoi luitjes,

Goed om weer van jullie te horen. En leuk om te lezen dat Cees en Nelleke het goed hebben in Langkawl. Zeker weer eens wat anders dan als pensionada aan de Costa del Sol:-)

Het blijft een vreemd gezicht, die drijvende ' kleedjes' in het water. Bij het uitvergroten van het zwemfestijn was ik op zoek naar jullie, maar zie daar gelijk het nadeel van alles verhullend textiel. Onherkenbaar! al dacht ik even dat het Randy was in zijn rode t-shirt die een balletje aan het gooien was met de locals....

Ik ben natuurlijk ook nog benieuwd of de reis binnenkort naar China wordt verlegd ivm de job opportunity. Groeten vanuit Nederland waar het voorjaar op dit moment erg zijn best doet om er alvast een zomer van te maken.

Monica Millar

Hi Menno
Ik ben op zoek naar Nelleke en Cees. Ik heb Nelleke een mail gestuurd maar ze reageert niet, het is ook lang geleden dat we contact hadden.
Weet jij of ze nog in Langkawi zijn of toch weer in Amsterdam?
Groetjes

Monica

monica@monicamillar.nl

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!