walkaboutmonkeys.reismee.nl

Stukje China

Shenzhen

Met de metro naar China? Ja dat kan! Weliswaar vanaf Hongkong wat natuurlijk ook wel China is, maar toch. Voor Hongkong heb je nog geen visum nodig, maar om van daar naar het vaste land van China te reizen wel dus een heuse grensovergang. Net over die grens ligt de stad Shenzhen. Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar met ca 14 mln inwoners en een oppervlakte ter grootte van de provincie Utrecht is het eigenlijk niet over het hoofd te zien.

Het is tevens de plek waar ik (als alles goed gaat) over enige tijd ga werken. Begin Juli lijkt de dichtstbijzijnde haalbare startdatum.

foto: Straatbeeld van Shenzhen

Shenzhen is in amper 30 jaar uitgegroeid van een provincieplaats met amper 50.000 inwoners tot een miljoenenstad en naar men zegt zelfs de rijkste stad van China. Een gebrek aan (chinese) cultuur dus, maar in plaats daarvan een moderne en op westerse leest geschoeide metropool. Het heeft niet de sfeer van HongKong dat zich op slechts 30 km afstand bevindt, hoewel het hier ook bezaait is met wolkenkrabbers, het een zeer uitgebreid en efficiënt metrosysteem heeft, evenalslegio westerse uitgaansmogelijkheden en een zeer hippe autochtone-, alsmede een talrijke expat bevolking. Noodzakelijk dus om van dichtbij te bekijken of dit een plek is waar we kunnen/willen wonen. Ik kan je zeggen...wij zien mogelijkheden.

foto: 'Palace of the children' plein

Als prettige bijkomstigheid kunnen we melden dat wij op 13 Juni naar Nederland vliegen om gedurende enkele weken onze binnenlandse zaakjes regelen.

In Nederland kunnen we niet terecht in ons eigen huis, aangezien deze is verhuurd. Onder een brug slapen lijkt ons geen gezonde optie dus wij zijn nog op zoek naar een plek om gedurende onze tijd in Nederland te kunnen verblijven (evt. tegen een kleine vergoeding). Het gaat voornamelijk om de periode van 13 Juni tot ergens begin Juli 2011 (misschien iets langer voor Marjolein). In de buurt van Haarlem zou natuurlijk het beste uitkomen, maar we zijn niet kieskeurig. Dus, heb je een kamertje over of zoek je nog een 'huisoppasser' tijdens je vakantie of weet je misschien iemand in je omgeving met een plekje voor ons laat het dan ajb weten. Ook als het slechts een gedeelte van de periode betreft.

randyfisher10@hotmail.com

mnieuwpoort1@hotmail.com

Guangzhou

Guangzhou, de oude 'Kanton stad'. Onze eerste kennismaking met het 'echte' China. Hoewel?! Met iets minder inwoners dan Shenzhen (ietsje maar met ca 10mln in groot-Guangzou) is het natuurlijk ook een zeer grote stad met alle westerse invloeden vandien. Hier kan je nog wel originele chinese cultuur proeven, maar ook hier hippe en veel, heel veel jonge mensen. We arriveren in de chinese grote Mei-vakantie dus het is drùùùùk! En wat doen chinezen als ze vrijaf hebben. Juist, exact hetzelfde als wat wij in Nederland doen met onze vrije dagen. Ook hier met stip op plek nr.1 in de lijst van favoriete vrijetijdsbesteding........Winkelen! En ze hebben er ook de faciliteiten voor. Mega, mega shopping malls en kilometerslange winkelpromenades. En ze hebben er blijkbaar ook de financiële middelen voor. De winkels zijn afgeladen met mensen die willen kopen. Zo krijgen we in de gaten dat de Ipad2 in China is gearriveerd, want net als elders in de wereld ook hier rijen met kooplustigen van hier tot Tokyo (of eigenlijk Beijing) voor de Apple stores.

foto: Marjolein is onder de indruk van alle neon reclames op het plein waar de winkelstraten samenkomen.

De eetstalletjes en chinees fast food (alles wat je kan grillen aan stokjes) loketten genieten van oudsher goede klandizie, maar de luxere restaurants barsten bijkans uit hun voegen met overwegend jong cliënteel. Hunkerend naar het zien en gezien worden, zorgeloos geld uitgevend en (te) vaak verdiept in het nieuwste model smartphone zitten de 'lucky many' achter hun T-bone steaks. Ze zijn niet bezig met een inhaalslag. Ze liggen al mijlen vòòr.

Er is natuurlijk geen groter cliché dan te zeggen dat het tegenwoordig in China gebeurt, maar daarom is het nog niet minder waar. Al slenterend door Shenzhen en Guangzhou voelen we duidelijk een energie in de lucht die zijn weerga niet kent. De vele grote kantoorgebouwen, de geweldige infrastructuur, ondernemingszin, vrolijkheid en inventiviteit. Het maakt allemaal grote indruk op ons.

Guilin/Yangshuo

Tijd om de grote stad te verruilen voor het platteland. Natuurlijk alleen in figuurlijke zin, want Yangshuo is allesbehalve plat. Volgens de laatste voorzichtige schattingen bevinden zich in dit gebied ca. 70.000!!! karstpieken (jeweetwel kalk/zandsteen heuvels). Samen met de rijstvelden en terrassen in alle verschillende groeistadia krijg je dan een zeer fotogeniek plaatje voorgeschoteld, waar we heerlijk van hebben gesmuld. O.a. op de fiets, waarbij we zorgvuldig ons pad hebben uitgekozen, teneinde de steile hellingen bergopwaarts te vermijden. Liever lui dan moe.....we zijn tenslotte nog steeds op vakantie. De plaatselijke bevolking werkt in de rijstvelden of leidt bezoekers rond in opengewerkte minibusjes en op bamboevlotten. De cormorant vissers varen, zoals ze al eeuwenlang doen, elke nacht uit in hun kleine bootjes. Echter, nu met als extra lading de toeristen, camera's in de aanslag. De vangst wordt verkocht op de lokale markt en vult 's avonds de borden in de guesthouses. Oud ontmoet nieuw. De enige dissonant is het weer. Langdurige regenbuien verhinderen ons meerdere malen om lange tochten door het gebied te ondernemen. Echter, de verdampende regen die in nevelen vanuit de begroeide hellingen opstijgt zorgt voor een mystiek geladen atmosfeer die veel van de Yangshuo ervaring goedmaakt.

foto: Uitzicht op de silhouetten van Yangshuo.

We ontmoeten hier Karin en Nanno. Gelijkgestemde reizigers waarmee we menige avond hier doorbrengen met evenzo menige fles wijn en goede conversatie. Interessante mensen met interessante verhalen. Zij reizen verder naar Samoa, terwijl wij de laatste weken van onze reis zullen doorbrengen in ons favoriete (Thai)land.

foto: Hollandse hutspot in China!

Marcel & Ginny

Als je tegen een beetje drukte kunt, zijn jullie hier van harte welkom. We maken wel ergens een hoekje vrij.

Rogier V.

Karstbergen zijn echt ge-wel-dig!! heb ik ook nog wel een leuk fotootje van liggen!! je moet echt in Yangshuo naar die voorstelling gaan tussen de bergen van die regisseur die ook de olympische spelen heeft geregisseerd...echt helemaal top!! geniet ervan luitjes!!