walkaboutmonkeys.reismee.nl

Ho Chi Minh City en Mekong Delta

Tegen 17.00 uur komen we aan op het vliegveld van HCMC. Het visum blijkt vlot geregeld, aangezien de visum medewerkers louter geïnteresseerd zijn in de $25 pp die daarvoor afgerekend moet worden ipv enig door ons ingevuld document. Ook de taxi richting de stad blijkt een toeristen melkkoe. De taxichauffeurs vragen belachelijke prijzen en we besluiten dan maar een officieel taxikaartje bij de airportdesk te halen. Onderweg probeert de chauffeur ons te laten betalen voor de fee die taxi's betalen voor hun aanwezigheid op het vliegveldterrein, maar ons was gezegd dat die inclusief in de prijs was. Hij blijft maar aandringen en zegt dat idd alles inclusief is, behalve dit. Hij doet dit behoorlijk overtuigend en de fee is maar $0,50, maar ik vertik het en na 5 keer aandringen legt hij zich er bij neer. De eerste confrontatie met het verkeer in HCMC is er één van gekkenhuis. Voor mij is het herkenning, maar Marjolein kijkt haar ogen uit. Al die scooters! Ze nemen de hele weg in beslag met soms wel 12 rijen dik in een sliert van tientallen meters lang. Nog voor dat we op bestemming zijn begint de chauffeur al te zeuren over de fooi die hij graag wil ontvangen en bij aankomst weigert hij de bagage uit te laden als hij geen fooi krijgt. Met mijn meest autoritaire stem beveel ik hem de bagage over te dragen en dat werkt (haha). Daarna geef ik hem toch $1 fooi. Hij kijkt me aan en zegt onbeschaamd 'more please'! 'Bekijk het maar' zeg ik heel stoer (in het nederlands) en als het kon had die ene dollar weer uit zijn handen gegrist. Zo vermoeiend allemaal...

De eerste dag gaan we op sjouw door de stad langs allebezienswaardigheden, zoals de supergrote overdekte Benh Than market en musea over de stad, uncle Ho himself en de vietnam oorlog. Natuurlijk slaan we ook het frans koloniale postkantoor niet over. We raken verdwaald in de kleine steegjes van Pham Ngu Lau. We slenteren over kleine lokale voedselmartkjes en grote luxe winkelstraten. Ook bezoeken we nog de tijdelijke Holland Zuivel Expo. Jaja, klompen, bloemen en windmolens. De overige dagen werken we het verplichte HCMC tourprogramma af, waaronder de Cu Chi tunnels (tunnelsysteem van de Vietcong om de amerikanen te slim af te zijn in de oorlog). En we besluiten met de Mekong Delta in het zuiden, met floating markets en ontelbare fruitgardens en een homestay overnachting. Hier hebben weonze eigen springrolls gerold en een gezellig avondjegehad met de andere gasten, terwijldegastheer ons rijkelijk beschonk met zijn huisgestookte rijstwijn...