walkaboutmonkeys.reismee.nl

Khon Kaen en Nong Khai

Khon Kaen

Vanuit Phimai willen we naar Nong Khai reizen. Omdat we geen zin hebben om een hele dag in de bus te zitten hebben we besloten om een tussenstop en overnachting te doen in de stad Khon Kaen. Het 'luxe' hotel (naar onze budgettaire maatstaven) voldoet helaas niet helemaal aan de verwachting. Zal je altijd zien, kom je een keer in de verleiding om de knip te trekken dan is opeens het warme water op en kan hettrage wifi signaal nog niet concurreren met een halflamme postduif. Snel vergeten dus. Wel hebben we hier van een uitstekende nachtrust genoten en gaan dus vol goede moed al vroeg op pad richting het busstation.

Nong Khai

Na wat omzwervingen, overstappen en vertragingen komen we 180 km verder en zes uur!!! later op het busstation van Nong Khai aan. Nong Khai ligt in het noordoosten van Thailand aan de beroemde Mekong rivier. De rivier vormt hier tevens ook de grens met buurland Laos. Wij hebben geen plannen om Laos in te gaan (been there, done that, pfff), maar hebben deze plek uitgekozen om ons te vergapen aan de Mekong. En dat kan vanaf een mooie redelijk nieuw aangelegde boulevard. Het uitzicht op de rivier met Laos aan de overzijde is natuurlijk geweldig en we hebben op deze plek dan ook de nodige uurtjes met evenzovele wijntjes doorgebracht. Uiteraard hebben we ook hier de buitengebieden verkend per brommer en per fiets en voor het overige hebben we ons ondergedompeld in de aparte sfeer die een grensplaats nu eenmaal met zich meebrengt. De bevolking ziet er ook overwegend heel anders uit dan in het zuiden en men spreekt een ander, duidelijk hoorbaar, dialect. Hoogtepuntjes hier waren trouwens wel het sculpture park waar een laotiaanse vluchteling met behulp van zijn volgelingen mooie dingen heeft gedaan met cement (zie foto's) en de jaarlijkse roeibootraces op de Mekong (40 mannen in een heeeele lange kano).

Overigens zijn we ons aan het bezinnen over het vervolg van onze reis. Chiang Mai in het uiterste noorden staat hoog op onze lijst, maar die bewaren we voor later. We gaan eerst weer langzaam naar beneden om aan het einde van oktober een visa-run via Cambodja te doen en misschien wel begin november de thaise turnkampioenschappen in Bangkok mee te maken. Echter...niets is zeker en niks staat vast.

Maja

Heerlijk, heerlijk, heerlijk om zo met jullie verhalen de ochtend te mogen starten....ga zo door!!!!

Jan

echt leuk om over al die plaatsen te lezen waar ik zelf ook ben geweest tijdens mijn rondreis.
chiang mai is idd zeer aan te raden (of zijn jullie daar al eens geweest?). Heel chille stad. Kun je geweldige thaise kookcursussen volgen.