walkaboutmonkeys.reismee.nl

Ayutthaya

Om vanuit Kanchanaburi naar Ayutthaya te reizen had nogal wat voeten in de aarde. Het schijnt niet de logische route te zijn van de doorsnee Thailand reiziger en zeker in het laagseizoen is het transport aanbod zeer beperkt. Maar goed, we zijn er gekomen en we kunnen jullie melden dat het hier ook herfst is geworden. Regen, regen en nog eens regen. Natuurlijk is het wel nog steeds 30 graden, maar van de oeroude wijsheid uit de Enkhuizer Almanak dat men in de tropen weliswaar hevige maar altijd slechts korte stortbuien ontvangt klopt helemaal niets! Het plenst hier ook gewoon de hele dag aan één stuk door. Zelfs zoveel dat het zwembad van ons guesthouse is overgelopen.....welk één luxeprobleem!

Tempels

Ayutthaya staat bekend om haar eeuwenoude tempels uit de tijd dat de Khmer (oorspronkelijk beschaving die zijn origine vindt in Cambodja) hier nog de dienst uit maakte (vanaf ca 1900 AD). Sommige tempels zien er redelijk uit, maar anderen zijn verworden tot ruïnes. Ik moet er misschien wel eerlijk bij vertellen dat we vanwege de regen onze roze brillen hadden afgezet. Anderzijds waren we toch wel onder de indruk van wat deze mensen ca 4000 jaar geleden al voor elkaar konden krijgen. In ieder geval zijn we bijna de hele dag aan bezichtigen geweest om daarna (weer vanwege de regen) ons guesthouse niet meer uit te komen tot de volgende morgen voor ons vertrek richting Phimai.