walkaboutmonkeys.reismee.nl

Afzien

Luitjes! We zijn nu een goeie maand onderweg en als jullie soms denken dat het leven van een lapzwans over rozen gaat dan hebben jullie het mis. Ik zal hieronder eens fijn uit de doeken doen wat wij hier allemaal moeten doormaken.

Ten eersten male is het hier altijd warm. Wel 30 graden! Dat komt omdat de zon schijnt. De zon zorgt er voor dat je buiten moeten ontbijten, zodat je de zonnestralen op je huid voelt prikkelen. Diezelfde zon maakt ook dat je jezelf gedurende de dag meerdere malen moet onderdompelen in verkoelend water van zwembad, meer of zee. Tevens is deze zon de aanjager van zwoele avonden die oproepen tot het nuttigen van cocktails en/of andere alcoholische versnaperingen. Heel vervelend allemaal.

En als klap op de vuurpijl zorgt de zon er ook nog eens voor dat je egaal bruin wordt en er gezond uit gaat zien....Gadverdamme!!!

Ten tweede male is Thailand een land met vele gezichten. De natuur is spectaculair met nu eens bergen, dan jungle, dan weer wijduitgestrekte rijstvelden in alle tinten groen die je kent en vervolgens eenzelfde aantal tinten groen die je nog niet kende. Je hebt hier lange witte poederstranden, eilanden met wuivende palmen en azuurblauwe zee. Thailand is Bangkok, de bruisende metropool waar alles te koop is en waar niemand ooit gaat slapen, maar tegelijkertijd ook laidback provinciestadjes zonder hoogbouw en plattelandsdorpjes waar het leven nog rustig voortkabbeld en niemand zich ooit ergens druk over maakt.

Thailand is een modern land met multimedia op elke hoek van de straat, een compleet eigen muziekscene met heftige rock en zelfs thaise gangsta rappers, elke dag 20 soaps op tv en hippe jongelui gekleed en gekapt volgens de laatste westerse mode. Uiteraard zijn er tegenstellingen, zoals grote en luxe duitse auto's in de straten naast fietstaxi's en afgetakelde bussen van chinese makelij uit post Mao Tse Toengse tijden. En zo is Thailand ook een land van eeuwenoude tradities waar het koningshuis heilig is. Waar de spirituele sereenheid zich een weg baant vanuit verstilde tempels via de spirithouses naar het alledaagse leven. Dit alles naast een ongekende sexindustrie (die je overigens gemakkelijk kunt ontwijken). Thailand is sleazy en waardig tegelijk. Altijd zie je weer een andere kant, vervelen is onmogelijk...zoveel gezichten. Verwarrend hoor al die veelzijdigheid!!!

En last but not least.....het eten. Thailand en eten zijn bijna synoniemen van elkaar. Er heerst hier een ware eetcultuur. Het aanbod en variatie zijn ongekend. Alle smaken zijn vertegenwoordigd en vaak ook nog in één gerecht. De thaise curry's zijn natuurlijk wereldberoemd. Groene, gele, rode, massaman en panang curry...keuze te over. En dan de noodles, zeg eens eerlijk, is er ook maar iemand die een dampende schotel pad- thai kan weerstaan? Alles wordt ook vers gemaakt in de wok, niks diepvries, uit een pakje of conserven en dat is te proeven.

Het ergste is eigenlijk nog dat eten hier altijd en overal verkrijgbaar is. Waar je ook bent, overal bereiken de kruidige geuren je neus, er is geen ontkomen aan. Op elke plek en op elk uur van de dag kan er lekker gegeten worden. Het is dan ook onmogelijk om weerstand te bieden aan al dat lekkers. En al kijkende naar het gestaag groeiende bolvormige uitstulpsel ter hoogte van mijn navel is dat nou precies het probleem.

Dus...ik zeg het nog maar eens. Als jullie soms denken dat het leven van een lapzwans over rozen gaat dan hebben jullie het mis.

Randy

ella Rijkers

ik vroeg me af wat nu precies een lapzwans was, want ik gebruik dat woord niet veel, dus even opgezocht...

lapzwans
1) Dwaas 2) Flierefluiter 3) Geitenbreier 4) Klungel 5) Lammeling 6) Lamzak 7) Lanterfant 8) Lanterfanter 9) Lapsoes 10) Leegloper 11) Lijntrekker 12) Luilak 13) Nietsnut 14) Niksnut 15) Persoonsbenaming 16) Slampamper 17) Slapkous '

nou, ik vind een "Thaise Lapsoes" toch wel erg fijn klinken,
zou ik gezien het verhaal heel graag ook willen worden!!
ella R